Helena Nyman Panofsky var solist på bassettklarinett.

Operans orkester bjöd på önskekonsert

Fantastisk inledning på nya musiksäsongen

En underbar önskekonsert kunde man njuta av när Göteborgsoperans orkester gästade Hebeteatern i Trollhättan.

Inför en stor publik bjöd orkestern på två verk av den klassiska musikens giganter – Mozarts vackra klarinettkonsert och Beethovens dramatiska ödessymfoni. Därmed blev detta en fantastisk inledning på Trollhättans konsertförenings nya musiksäsong.

Solist var Helena Nyman Panofsky på bassettklarinett, det instrument som Mozart komponerade verket för, men som länge var bortglömt. Bassettklarinetten går några toner lägre och har en djupare klang än en vanlig klarinett. Och det var först på 1950-talet som man insåg att verket var skrivet för detta instrument.

Härligt var det att efter pausen få lyssna till ett av musikhistoriens största mästerverk, Ödessymfonin, som Beethoven, döv och med nedsatt syn, sägs ha arbetat med i omkring 20 år. Publiken belönade orkestern med stående ovationer och flera inropningar. Och solisten, dirigenten och konsertmästaren fick ta emot både blommor och presenter.

Dirigent var Patrik Ringborg, en av Sveriges mest efterfrågade dirigenter, och konsertmästare var Öyvor Wolle, som publiken säkert kände igen från Aurorafestivalerna. Trollhättans konsertförening arrangerade tillsammans med Studiefrämjandet.

Text: Lisbeth Bengtsson