Tobias och Helena Granmo, det vill säga Granmo Consort, bjöd på känd och älskad musik, som uppskattades mycket av publiken.

En riktigt vacker och trevlig stund kunde publiken njuta av i Trollhättans missionskyrka, tillsammans med Tobias Granmo, violin, och Helena Granmo, piano.

De lärde känna varandra för omkring 25 år sedan när de båda studerade på Musikhögskolan.

Så småningom gifte de sig och genom åren har de fortsatt att spela tillsammans och ge efterfrågade konserter både i Sverige och utomlands under namnet Granmo Consort. I maj beger de sig till Slovenien, där de ska framföra en konsert på orgel och fiol.

Helena Granmo är organist och körledare för både barn- och vuxenkörer med Lerums församling som bas.

Tobias Granmo undervisar i violin vid Högskolan för Scen och Musik, Göteborgs universitet. Tillsammans med kollegan Daniel Berg, marimba, bildar han Duo Granmo-Berg, som vi kommer att få lyssna till i Trollhättan i höst. Konsertföreningen har nämligen bokat in dem i konsertprogrammet.

Programmet som Helena och Tobias Granmo, det vill säga Granmo Consort, presenterade i Trollhättans missionskyrka innehöll idel kända och älskade, men alltför sällan spelade stycken.

Publiken bjöds på underbar musik av Jean Sibelius, Edward Elgar och Fritz Kreisler men också av svenska tonsättare. Till exempel två ”akvareller” av Tor Aulin, som var nära vän med Wilhelm Stenhammar och tillsammans med honom skötte sysslan som kapellmästare för Göteborgs orkesterförening.

Dramatiska och sensuella var Maurice Ravels Habanera, med spännande harmonier, Ástor Piazollas Tango Milonga, som spelades när männen övade tangons danssteg för sig själva, och Vittorio Montis Czardas, ett snabbt, ekvilibristiskt och tekniskt avancerat stycke, som fick publiken att brista ut i bifallsrop.

Programmet presenterades på ett mycket trevligt sätt och igenkänningsfaktorn var hög. Allt eftersom det ena härliga stycket efter det andra presenterades kunde man höra uppskattande viskningar i publiken.

Text och foto: Lisbeth Bengtsson