Stockholm Wind Quartet
Erik Rodell – oboe
Johan Söderlund – klarinett
Peter Gullkvist – fagott

Stockholm Wind Quartet består av etablerade musiker ur Stockholms musikliv. Medlemmarna har musicerat tillsammans i många år och under år 2016 växte samarbetet i kvartetten fram, bland annat genom deras intresse för instrumentkombinationens unika klangfärger och möjligheter till ett rikt tonspråk. Våren 2019 gjorde SWQ två turnéer. Den ena i Gävleborg; Kilafors, Söderhamn, Sandviken och Hudiksvall. Den andra med start i Halland; Båstad, Halmstad, Falkenberg och Uppsala. Ensemblen har även gjort konserter i Stockholm, Nyköping och Varberg. SWQ letar ständigt efter ny repertoar, nya inspirationskällor och möjligheter att utveckla ensemblen. Denna konsert bjuder de på ett varierat program med bland annat klassiska briljanta tongångar, svenska folkmusikinspirerade toner och kryddig tango. I programmet finns både virtuositet, precision i ensemblespel och impressioner från Sverige, Europa och andra delar av världen.

Madeleine Johansson är verksam som frilansande flöjtist och spelar regelbundet med tillexempel Stockholm Concert Orchestra, Blåsarsymfonikerna, Jönköpings Sinfonietta, Kungliga Filharmonikerna. Madeleine tog sin solistdiplomexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm år 2009 efter sju års heltidsstudier där. År 2017 medverkade hon i Nordic Tour tillsammans med Andrea Bocelli och Stockholm Concert Orchestra.

Erik Rodell är sedan 2001 oboist hos Kungliga Filharmonikerna. Erik har tidigare även varit alternerande stämledare i Göteborgs Symfoniker, alternerande stämledare i Norrköpings Symfoniorkester och solooboist i Kungliga Hovkapellet. Erik har fått sin utbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där han studerade för Alf Nilsson.

Johan Söderlund är sedan år 2008 Konsertmästare i Blåsarsymfonikerna i Stockholm. Johan har framträtt som solist med orkestern vid flera tillfällen genom åren och under år 2017 var han Blåsarsymfonikernas orkesterprofil. Johan är utbildad på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, han har även studerat för Yehuda Gilad i Los Angeles.

Peter Gullqvist är solofagottist i Blåsarsymfonikerna sedan år 1992. Peter har under
många år även jobbat på Folkoperan i Stockholm. Han studerade vid Kungliga
Musikhögskolan i Stockholm för Hans Samuelsson som var solofagottist på Kungliga Operan. Peter tog sin solistexamen år 1992 och blev samma år anställd i Blåsarsymfonikerna.

Program i Trollhättan 19/1 2020:
Eugene Bozza ( 1905-1992)
Trois Pieces pour une musique de nuit
I Andantino
II Allegro vivo