Tobias Granmo och Daniel Berg bjöd på en mycket fin konsert med underhållande och lärorikt mellansnack.

Duo Granmo-Berg trollband publiken

Kan man spela Bartok och Bach på marimba?

Ja, det visade sig gå alldeles utmärkt när duo Granmo-Berg gav konsert i Trollhättans konsthall. Och lika bra gick det att kombinera den äldre musiken med nyskriven.

Duon består av Daniel Berg, marimba, och Tobias Granmo, violin. De undervisar båda på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg och är ofta inbjudna för att gästspela vid andra universitet i Europa. De ger även master classes i samband med sina konsertturnéer.

I Trollhättan framförde de ett varierat och fint sammansatt program med marimban som självklart centrum. Publiken bjöds på musik av Bartok och Bach, som nämnts, men också nyskriven musik av Erland Hildén, Carl Axel Hall, Ingvar Lidholm, Olivier Messiaen och inte minst av Daniel Berg själv – Knock on wood och Suite för marimba, tre solostycken som efter samarbete med konstnären Bengt Berglund på Gustavsbergs porslinsfabrik, har tre av hans fina porslinsblommor på nothäftena.

Marimban är bara hundra år gammal i sitt nuvarande utseende, med samma uppbyggnad som pianot, berättar Daniel Berg.

Han förklarar att det har komponerats väldigt lite för marimba. Men som en vän tröstande sa till honom: ”Du hinner spela allt innan du dör. Det är inte många musiker som hinner det.”

Nu komponeras det mer för marimba och tillsammans med svenska tonsättare har Daniel Berg utvecklat kammarmusik med slagverk i centrum, vilket har resulterat i många uruppföranden och projekt. Dessutom går det utmärkt att spela musik av Bach, som egentligen är skriven för piano, och även Bachs cellosviter går bra.

”Tänk, vad hade hänt om Bach hade komponerat för marimba!” säger Daniel Berg drömmande.

Vilket är roligast att spela – de gamla klassikerna eller nyskriven musik?

”Det spelar ingen roll, bara det är bra musik. Lite beskt, lite sött. Det är som när man lagar mat”, säger Daniel Berg.

Musikerna var själva nöjda efter konserten.

”En jättehärlig och entusiastisk publik. Det kände man redan i inledningen. Och en fantastisk lokal!” sa Daniel Berg.

Publiken berömde duon för musiken, men också för ett mycket trevligt och lärorikt mellansnack.

”Det här var mycket bra!” ”Det här vill vi ha mer av.” ”Ta hit dem igen!” sa några av konsertdeltagarna till arrangörerna.

Som extranummer bjöd duon på en sugande skärgårdsvals med spännande harmonier, komponerad av Daniel Berg och sedan Lars Färnlöfs Att angöra en brygga med fantastiska mellanspel.

Konsertens häftigaste inslag var nog Ingvar Lidholms Stamp Music, som skrevs till Musikaliska Akademiens 200-årsjubileum och där partituret ryms på ett frimärke.

Gripande var den franske kompositören Olivier Messiaens Louange à l´immortalité de Jesus, Lovsång över Jesu odödlighet, som skrevs och även framfördes för medfångarna i fängelset Stalaq i Görlitz där Messiaens internerades efter att ha gripits av tyska styrkor 1940.

Text och bilder: Lisbeth Bengtsson

Genom ett unikt samarbete har Daniel Bergs tredelade Suite för marimba fått Gustasbergskonstnären Bengt Berglunds fina porslinsblommor på omslagen.

Hela partituret till Ingvar Lidholms Stamp Music, som skrevs till Musikaliska Akademiens 200-årsjubileum, ryms på ett frimärke.