Imponerande skickliga Trio Suomi – Juho Pohjonen, piano, Marko Ylönen, cello, och Olli Leppäniemi, klarinett, gav publiken en verklig högtidsstund i Trollhättans Missionskyrka.

Finska världsartister gav konsert i Trollhättan

Mästerligt och imponerande med känsla och kraft. Så var det när Trio Suomi gav konsert i Trollhättans Missionskyrka.

Trion består av Olli Leppäniemi klarinett, Marko Ylönen cello och Juho Pohjonen piano – alla med världen som arbetsfält.

De gör just nu en turné i Västsverige på inbjudan av Kammarmusik i Väst, ett nätverk av åtta kammarmusikföreningar i västra Sverige, som samarbetar om att arrangera konsertturnéer för att kunna erbjuda musik av högsta klass.

Just denna turné har Trollhättans Konsertförening haft ansvaret för att planera. Det började med att nätverket fick tips om den utmärkte klarinettisten Olli Leppäniemi och att han sedan satte ihop en trio med ”sina favoritartister”, som han säger.

Under turnén i Sverige fick gruppen arbetsnamnet Trio Suomi och meningen var att den skulle ha kommit redan förra året, något som Coronapandemin satte stopp för.

Men nu var det äntligen dags att välkomna och få lyssna till dessa världsartister.

Konserten inleddes med Ludwig van Beethovens Gassenhauer Trio, som fått sitt namn av att det i tredje satsen ingår en mycket populär musiksnutt, som sjöngs på gatorna i Wien.

Trio Suomis tolkning lämnade ingen oberörd. Verket framfördes kraftfullt, men också känsligt och lekande lätt i snabbt tempo, med imponerande snabba löpningar på pianot.

Därefter följde ett mycket speciellt verk, Architectonics II av Erkki-Sven Tüür, en estländsk kompositör, som arbetar med kontraster och musikaliska motsatser, vill väcka existentiella frågor och beskriver sina verk som abstrakta drama i ljud.

Efter pausen fick publiken lyssna på musik från Ukraina, nämligen den ukrainske kompositören Mykola Lysenkos mycket vackra och vemodsfyllda La Tristesse för cello och piano.

Lysenko verkade under tsartiden, då det var förbjudet att använda det ukrainska språket och den ukrainska kulturen. Trots detta intresserade han sig tidigt för sitt lands folkmusik, som han samlade, arrangerade och gav ut i flera volymer. Han grundade också en nationell ukrainsk musikskola och anses som den ukrainska musikens fader.

Kvällen avslutades med Klarinett trio op 114 av Johannes Brahms, ett fantastiskt verk, som Brahms skrev sent i livet, då han egentligen hade bestämt sig för att sluta komponera.

Efter konserten visade publiken sin uppskattning genom starka och långa applåder. Man kan bara hoppas att denna tillfälligt sammansatta trio kommer att fortsätta spela tillsammans.

Innan konserten framträdde en duktig suzukigrupp från N3, elva ungdomar mellan åtta och tolv år: Aina, Alex, Anna, Belen, Cornelia, Dhriti, Gabriel, Hedda, Moa, Tom och Vida med ledarna Gabriella Blomstervall Lidö och Jessica Greenberg.

Text och foto: Lisbeth Bengtsson

Innan konserten spelade som förband en duktig suzukigrupp från N3. I bakre raden läraren Jessica Greenberg och ungdomarna Gabriel, Dhriti, Tom, Vida, Hedda och läraren Gabriella Blomstervall Lidö. I främre raden Alex, Moa, Anna, Belen, Cornelia och Aina.