De unga musikerna från Lunnevads folkhögskola bjöd på en fin konsert. Fr.v. Ola Carlsson, Ellen Wilhelmsson, Lisa Videsäter, Ingrid Stén och Carl-Johan Bladin.

Spännande extrakonsert med unga musikstuderande

En spännande extrakonsert kunde Trollhättans konsertförening erbjuda i söndags. Kvintetten Elioce från Lunnevads folkhögskola framträdde i Konsthallen med ett vackert och omväxlande program på temat eufori och vemod.

Kvintetten består av Ellen Wilhelmsson cello, Lisa Videsäter sång och violin, Ingrid Stén klarinett, Ola Carlsson piano och altfiol och Carl-Johan Bladin klarinett. De bjöd på musik från tre sekler. Dels de stora mästarna som Mozart, von Weber och Debussy, dels mindre kända kompositörer som Mátyás Seiber, som föddes 1905 i Budapest och under många år verkade i Storbritannien, där han experimenterade med tolvtonstekniken och bland annat komponerade filmmusik. I Trollhättans konsthall fick publiken lyssna till hans Andantino Pastorale, mycket fint framförd av Carl-Johan Bladin klarinett och Ola Carlsson piano.

En annan ovanlig programpunkt var Ave Maria av Giovanni Lucantoni, där Lisa Videsäter fick fram kraft och nerv i sången, utmärkt ackompanjerad av Ellen Wilhelmsson, cello och Ola Carlsson, piano.

De unga musikerna visade stor bredd och i vissa stycken stor skicklighet och för Trollhättans Konsertförening är det roligt att kunna erbjuda unga, kommande förmågor möjlighet att visa upp sig och att publiken får följa lovande musikkarriärer från början.

Imponerande var till exempel Ola Carlssons mjuka anslag på pianot, Lisa Videsäters vackra, naturliga och nyanserade sång och klarinettisten Carl-Johan Bladin med fin ton och teknik.

Konsertens höjdpunkt var nog ändå sista programpunkten, Libertango av Astor Piazzolla, som framfördes med pockande kraft och sensualitet och där publiken visade sin uppskattning genom bifallsrop och varma applåder.

Lunnevads folkhögskola ligger i Östergötland mellan Linköping och Mjölby

Skolan har en estetisk profil med speciallinjer inom dans, konst och musik och alla fem musikerna i Elioce-kvintetten studerar klassisk inriktning på skolans musiklinje. I utbildningen ingår också att eleverna själva ska lära sig att ta kontakt med musikarrangörer och marknadsföra sig för att få komma och ge konsert. Det var precis vad de fem unga musikerna i Elioce hade gjort och Trollhättans konsertförening hade nappat.

Text och bild: Lisbeth Bengtsson