Rolig och lärorik Skogsbarock

En både vacker och lärorik konsert med roligt och underhållande mellanprat. Det fick publiken uppleva när riksspelmansduon Dråm gästade Trollhättan och framträdde i Konsthallen under Tidig Musik-festivalen.

Trollhättans Tidig Musik-dagar pågick 7 – 10 maj. Det är en festival för medeltids- renässans- och barockmusik och bland alla underbara konserter som kunde avnjutas under de fyra dagarna, svarade Trollhättans konsertförening för en tillsammans med Trollhättans stad och Svenska kyrkan.

Konserten hade fått namnet Skogsbarock och framfördes av riksspelmännen Erik Ask Upmark (harpa, svensk säckpipa, härjedalspipa, kohorn och sång) och Anna Rynefors (nyckelharpa, svensk säckpipa och sång). Anna är bördig från Trollhättan. 2005 blev hon Sveriges första kvinnliga riksspelman på säckpipa och fortfarande är hon ensam om denna titel.

Under konserten visade paret vilken enorm musikskatt vi har i den svenska folkmusiken och att den har tydliga rötter i barock- och renässansmusiken.

På programmet stod musik från 1500-talet till slutet av 1800-talet – danser, en vallåt, en marsch och en medeltida ballad, ”Så rider jag mig över tolvmilaskog”, med en mycket sorglig text och på samma melodi som den svenska nationalsången.

Publiken fick också lära sig en hel del om de gammaldags instrumenten. Bland annat att den svenska säckpipan är ett av folkmusikens äldsta instrument.

”Vi har en urgammal svensk säckpipstradition, framför allt från Dalarna,” berättade Erik Ask Upmark.

Bland instrumenten fanns också en gotisk harpa, som är betydligt mindre än vanliga harpor, saknar pedaler och i stället har klaffar upptill

Nyckelharpan, som har sitt ursprung i Uppland och som Erik Ask Upmark beskrev som en blandning mellan fiol, gitarr och skrivmaskin.

En Härjedalspipa, som ser ut som en lång blockflöjt och som kunde tillverkas av ett bords- eller stolsben.

Och en polyfonisk säckpipa, där man alltså kan spela flera stämmor samtidigt

Text och foto: Lisbeth Bengtsson

Maj 2015 Konsertföreningen Skogsbarock 021

Skickliga spelmansduon Dråm, Erik Ask Upmark och Anna Rynefors, svarade för ett både roligt och lärorikt program.

Maj 2015 Konsertföreningen Skogsbarock 003

Efter konserten ville många ställa frågor om instrumenten och Anna Rynefors svarade och förklarade.

Maj 2015 Konsertföreningen Skogsbarock 016

Här ser man tydligt den gotiska harpans klaffar.

Maj 2015 Konsertföreningen Skogsbarock 018

Den flerstämmiga säckpipan tilldrog sig stort intresse. På den kan man alltså spela flera stämmor samtidigt.