Finstämd vårkonsert med starka känslor

Trots det vackra vårvädret kom mycket folk för att lyssna på Trollhättans kammarkörs vårkonsert i Missionskyrkan. Eller var det kanske på grund av solskenet och de ljumma vindarna som det kändes helt rätt att gå på vårkonsert.

Kören gjorde ingen besviken. Förutom det musikaliska, med briljant säkerhet, innerlig känsla, lyhördhet och nyans, utgjorde den ett rent visuellt vackert blickfång med herrarna i vita skjortor och mörka byxor och damerna i olika nyanser av blått.

Dirigenter var som vanligt Cecilia Hermansson och Olle Zandén, som avlöste varandra på pulten.

Programmet inleddes stort med Joseph Gabriel Rheinbergers Mässa i ess dur, senromantisk inte helt lättsjungen körmusik i sex satser. Här hade kören delat upp sig i två som följdes åt, talade och svarade, i ett mäktigt sakralt flöde med starka, klockrena sopraner och djupa basar.

Därefter följde två finstämda visor av Elisabet Hermodsson i arrangemang av Gunnar Eriksson. Där du går och Sommardoft med underbara texter, som tolkades fint.

Sedan var det dags att stifta bekantskap med körens gäst, artisten och låtskrivaren Thomas Stenström, som framförde tre av sina låtar tillsammans med kören – Fåglar, Trasig med dig och Tårar tolkar långsamt, alla tre med starka texter.

Hans något hesa, oskolade röst förhöjde bitvis känslan av vanmakt och desperation, men i kontrast till körens klara röster och omsluten av dem, fanns också strimmor av hopp och möjligheter. Tillsammans blev detta en så stark upplevelse att flera i publiken blev tårögda.

Programmet fortsatte med lätta och fina Butterfly av Mia Makaroff, Eric Whitcares Water Night, två inte så kända vårsånger av Wilhelm Peterson-Berger – Du fagra vår som åter ler och Det ljusnar i rymden den klara.

Dessutom fick publiken njuta av Wilhelm Stenhammars stämningsfulla I Seraillets Have och Knut Håkanssons vackra Brusala.

Lisbeth Bengtsson