Romanskonsert med uruppförande i Konsthallen, Innovatum, Trollhättan Söndagen den 23 september klockan 1600.

Romaser har funnits i historien nästa så länge som vi har haft musik. Oftast är det en duo som spelar och sjunger, kända exempel är den tyske barytonsångaren Dietrich Fischer-Diskau med pianisten Gerald Moore och vår svenska duo Ann-Sofie von Otter med pianisten Bengt Forsberg. Genren är väl kanske inte den mest populära inom den klassiska musiken men Kammarmusikförbundet RSK anordnade våren 2004 en ”Romansmaraton” i Musikaliska Akademiens tidigare lokaler på Nybrokajen 11 i Stockholm där gräddan av Sveriges sångare och pianister deltog och året därpå en liknande festival, ”Sista skriket” i Malmö där en av sångarna var Sjuntorpsfödda Gitta-Marie Sjöberg. Båda evenemangen var mycket väl-besökta och uppskattade!

Söndagen den 23 september gästades Trollhättan av duon Evelina Stenvall, sopran och Viktor Stener, piano. Trots att de båda känt varandra sedan de varit elever vid Estetprogrammet i Vänersborg och genom medverkan i Trollhättans Kammarkör var samarbetet relativt nytt, enligt Viktor. De hade börjat sina repetitioner i somras. Således kunde man kanske vänta sig att deras samarbete skulle gnissla något, men därav fanns inget! Programmet ”Toner från Norden” framfördes med utmärkt accuratess och var synnerligen varierat. Mycket bra textning och ett trevligt och återhållet vibrato från Evelina gjorde att konserten var njutbar från första stund. Den fulltaliga publiken fick lyssna på Griegs ”Sechs Lieder”, och dessutom kända sånger av bland andra W. Peterson-Berger,T. Rangström, J.Sibelius och H. Alfvén och de presenterades på ett trevligt sätt av Evelina och följsamheten från Viktors pianospel hade inget övrigt att önska. Evelina sjöng dessutom två operaarior: ”Skuggans aria” ur Gösta Nyströms ”Herr Arnes penningar” och ”Lizettes aria” ut Kristina Forsmans ”Som den lånade natten…”, den senare à capella. Här märktes att hon är en utbildad operasopran, rösten blev mera kraftfull och fullödig. Viktor fick också framträda ensam med Edvard Griegs Pianotranskriptioner Op.41 över ”Jeg elsker dig” och Peterson Bergers ”Lawn tennis” och ”Vid Frösö kyrka” ur ”Frösöblomster. Att han är en duktig pianist framstod med all önskvärd tydlighet även om dessa två stycken kanske inte krävde det mesta av interpreten.

Så till kvällens uruppförande. Evelina hade träffat Kjell Perder (f. 1954) då de båda med-verkade i G. Verdis opera ”Don Carlo” och hon intresserade honom då för att skriva en romans till henne och det blev ”Du min förtvivlan och min kraft” med text av Karin Boye.,. Verket är både modernt och krävande men till skillnad från mycket av den nyskrivna musiken var det direkt mycket njutbart. Att det var polyfont med en krävande pianostämma gjorde att båda fick visa sig på den styva linan! Det ska bli roligt att följa detta styckes fortsatta öden! Som en kuriositet kan nämnas att Perder denna dag hade ytterligare ett uruppförande i Adolf Fredriks församling i Stockholm där hans ”Evig nåd” presenterades. Som avslutning gavs som extranummer Griegs ”Jeg elsker dig, nu med text och under-tecknad kunde lämna lokalen med ett leende på läpparna! Fanns det då inget att önska i övrigt? Jo kanske några romanser av W. Stenhammar som är en favorit för mig. Men det är en liten anmärkning!

Rolf Elamsson