Gruppen Cole Porter från Skurups folkhögskola bjöd på en riktigt skön stund i N3-husets entréhall. Dessutom med perfekt ljud och häftig ljussättning.

Cool Porter bjöd på härlig musik av Cole Porter

En riktigt skön musiklördag kunde man uppleva i N3-husets fina entréhall, där imponerande skickliga och samspelta gruppen Cool Porter från Skurups folkhögskola bjöd på den allra härligaste musik av jazzlegenden Cole Porter.

Gruppen Cool Porter består av Jakob Ulmestrand, kontrabas, Teodor Gleisner, jazzsaxofon, Klara Åström, sång, Isidor Abdelkader, slagverk, Fabian Erkelius, piano och Edvard Hamngren, gitarr.

De kommer från Kungsbacka, Mölnlycke, Stockholm, Boden och Falun och studerar allihop musik på Skurups folkhögskola i Skåne, som har ambitionen att stå i frontlinjen för att utbilda musiker för dagens musikscener.

I utbildningen ingår att planera och genomföra en konsertturné på olika platser i landet. Skolan sätter samman gruppen, som får låna en turnébuss och sedan i stort sett har fria händer.

Gruppen Cool Porter har haft en vecka på sig att välja konsertprogram, öva tillsammans och bli en grupp, berättar medlemmarna. Dessutom har de gjort flera egna och väldigt lyckade arrangemang på Cole Porters låtar.

Konserten inleddes med ett fint arrangemang av Night and Day med rytmiskt handklapp, där publiken rycktes med från första stund.

Sedan följde flera låtar ur jazzlegendens musikskatt, till exempel Everything I love, Easy to love och Love for sale, I´ve got a kick out of you och Every time we say good bye, som framfördes med ömsom kraft och känslig inlevelse.

Särskilt fint var arrangemanget till Anything goes, signerat kontrabasisten Jakob Ulmestrand.

Saxofonen, pianot, basen och trummorna svarade för flera fina solon och i sista låten It´s all right with me fick publiken njuta av ett imponerande supersnabbt gitarrsolo.

Publiken ville höra mer. Och gruppen hade som tur var ett extranummer på lut, What is the thing called love, där både pianot och gitarren briljerade i snabba solon.

Man blir verkligen imponerad av att ungdomarna är så musikaliskt skickliga och säkra. Dessutom är de så samspelta som om de har spelat tillsammans länge, men utrymme ges också för var och en att visa upp sig.

Klara Åström är bara 19 år, men har redan en mogen röst och ett omfång som klarar avancerade improvisationer. Kunnigt och charmigt presenterar hon låtarna och musikerna och berättar också lite kuriosa om Cole Porter.

Trollhättans Konsertförening arrangerade i samarbete med N3 och Studiefrämjandet.

N3 ska ha en eloge för perfekt ljud och häftig ljussättning.

Text och bild: Lisbeth Bengtsson

19-åriga Klara Åström har redan en mogen jazz-röst och sjunger med känsla och Teodor Gleisner levererade flera fina solon på sin saxofon.