Madeleine Johansson, Peter Gullqvist, Erik Rodell och Johan Söderlund i Stockholm Wind Quartet bjöd på en musikalisk högtidsstund i Trollhättans konsthall.

 

Stockholm Wind Quartet bjöd på musik av högsta klass

En musikalisk upplevelse av högsta klass med ett spännande och varierat program. Det fick publiken uppleva tillsammans med Stockholm Wind Quartet, som gav konsert i Trollhättans konsthall.

Kvartetten består av fyra av våra absolut förnämsta träblåsare: Madeleine Johansson, tvärflöjt, Johan Söderlund, klarinett, Peter Gullqvist, fagott, och Erik Rodell, oboe, som ersätter Johanna Nilsson som är mammaledig.

Med utmärkt elegans, teknisk skicklighet och lyhörd känsla framförde de musik av både kända och mindre kända kompositörer. Och de turades om att på ett trevligt, informativt och avspänt sätt berätta om kompositörerna och introducera musiken.

Det var helt fantastiskt att få möta dessa fyra musiker i Trollhättan!

Publiken fick lyssna på verk av Jaques Ibert och Eugène Bozza, Osías Wilenski och Marcel Bitsch. Men också på Claude Debussy och hans komposition Arabesque som skrevs i slutet av 1880-talet och har fått namn av ett arabiskt mönster, som liksom musiken slingrar sig längtansfullt och drömskt.

En av konsertens höjdpunkter var Fuga y misterio av Astor Piazzolla i arrangemang av Anders Högstedt. Här håller fagotten rytmen medan de övriga instrumenten flätas in och rytminstrumentet gurkan snärtar till flera gånger innan allt vänder och blir långsamt och eftertänksamt.

Spännande var det att stifta bekantskap med kompositören Anders Emilsson, organist, dirigent och tonsättare från Dalarna, där han anordnar en egen minioperafestival. Hans tre låtar från Nås slutade med en livlig, allt snabbare och vildare polska.

Lisbeth Bengtsson