Underbar nyskriven musik i vacker försommarkväll

Den fina konserten framfördes i Kavlegårdens konstnärsateljé, med vacker utsikt över Hullsjön. Gitarrtrion Flaming Songs består av fr.v. August Rex, Dan Henriksson och Martin Klem.

En urpremiär med fantastisk musik i en av försommarkvällens allra vackraste miljöer.

Så inleddes årets årsmöte med Trollhättans Konsertförening.

Den nyskrivna musiken hade komponerats av August Rex, en av våra mest lovande vissångare. Här framförde han den tillsammans med Dan Henriksson, gitarr, och Martin Klem, bas, i trion Flaming Songs, som betyder Eldig Musik.

Konserten sändes digitalt för många att ta del av. Men en liten publik fick uppleva musiken live i Augusts föräldrars hus, Hullsjö Kavlegården, närmare bestämt i hans pappas, konstnären Erling Svenssons ateljé, med underbar utsikt över Hullsjön genom de stora fönstren och med betande kor och kalvar som ett rogivande inslag i förgrunden.

August Rex har blivit kallad en ny Cornelis Vreesvijk och en ny Peter LeMark, men han behöver inte jämföras med någon. Han står så utmärkt stark själv med sin musik och sin person.

Han presenterar dramatik, längtan, vemod och innerlighet, men också medryckande, levnadsglada och dansanta rytmer med oväntade vändningar och harmonier, som gör att det är svårt för åhörarna att sitta stilla.

August Rex imponerade stort med sitt lyhörda och känsliga fingerspel, fint uppbackad av de övriga i trion. Han introducerade för publiken det ovanliga instrumentet soprangitarr, en liten gitarr med distinkt ljud, som är stämd en oktav över en vanlig gitarr. Och han berättade att detta speciella exemplar var byggt av Tyko Runesson, svensk byggare som är verksam i Schweiz.

En ros var kompositören August Rex verkligen värd efter konserten.

Efter den fina konserten sändes Konsertföreningens årsmöte digitalt. Ett spännande konsertprogram presenterades, som man hoppas kunna genomföra med tanke på Corona. Styrelsen har nu följande utseende: Sten Bengtsson, Louise Börjesson, Cecilia Lindqvist, Olle Martinsson, Sören Fredriksson, Peter Göthblad och August Rex.

Den som missade konserten hittar information på Konsertföreningens hemsida: www.trollhattanskonsertforening.se

Text: Lisbeth Bengtsson

Foto: Cecilia Lindqvist