Anders Ottosson, Kattis Trollregn och Niklas Karlsson gav publiken en fin eftermiddag i Trollhättans konsthall.

Lyckad Broadwaykonsert med kärt återseende

Ett lyckat återseende och en mycket fin eftermiddag. Så var det när Kattis Trollregn för första gången på 20 år gav konsert i sin hemstad, Trollhättan. Mycket folk hade kommit för att se och höra henne och partnern Niklas Nikke Karlsson, till finstämt pianoackompanjemang av Anders Ottosson från Göteborgsoperan.

Konserten inleddes med ett rafflande medley av korta snuttar från inte mindre än 36 kända och älskade musikaler. Därefter förklarade Kattis hur underbart det var att äntligen få möta publiken och att hon och Niklas hade väntat ett helt år på att få komma till Trollhättan och sjunga. Uppehållet under pandemin har de bland annat använt till att skriva en egen musical.

_ Den heter Lucky och handlar om en fruktansvärt otursförföljd kvinna och den är inte färdig, förklarade de.

Men publiken fick ändå ett smakprov ur den ofärdiga musikalen med vacker stämsång och Niklas på gitarr. Senare framförde Niklas också ett spektakulärt stepp-nummer.

Både Kattis och Niklas är vid det här laget erfarna musikalartister, som började samarbeta efter steppmusicalen Crazy for you, som de gjorde ihop på Göteborgsoperan. Men till publikens stora glädje berättade de minnen från början av sina karriärer och framförde stycken från de allra första musikalerna som de var med i. För Kattis del var det Teaterbåten på Hebeteatern när hon var mycket ung.

_ När jag drog ner persiennerna i mitt flickrum, trodde jag inte att grannarna hörde hur jag övade, berättade hon.

Många hade längtat efter Kattis Trollregns konsert i hemstaden, inte minst hon själv.

Niklas första musikal var Joseph And The Amazing Technicolor Dreamcoat.

_ Men då satt jag i orkestern och spelade gitarr och kongas, avslöjade han.

Kvällen innehöll underbar musik med både romantik, humor, dramatik och starka känslor. Men allt kändes så enkelt och naturligt och artisternas fick en fin och varm kontakt med publiken.

_ Varför sjunger man i musikaler? undrade Kattis och svarade själv:

_ För det är så starka känslor, så det räcker inte med att prata. Pröva själva hemma att sjunga i stället för att gräla.

För arrangemanget svarade Trollhättans Konsertförening och tekniker var Linus Westerlund.

Text och foto: Lisbeth Bengtsson