Johannes Rydén, cello, och Milan Rehák, accordeon, gav verkligen allt i en fantastisk konsert i Trollhättans konsthall.

Skickliga Duo Rydén & Rehák bjöd på dramatisk tango och

underbara klassiker

Vild och härlig argentinsk tango, men också underbara klassiska verk.

Duo Rydén & Rehák med den ovanliga sättningen cello/accordeon, bjöd på ett spännande program som fick publiken i Trollhättans konsthall att brista ut i förtjusta bifallsrop.

Omdömet efteråt var: Det här var något alldeles extra!

Duon består av Johannes Rydén, cello, och Milan Rehák, accordeon.

De träffades genom att Milan Rehák, som ville bygga upp ett Piazzolla-program, annonserade på Facebook efter någon att spela med. Johannes Rydén nappade och sedan dess har de båda spelat tillsammans.

2019 blev de uttagna som finalister i Kammarmusikförbundets biennal Ung & Lovande, som går vartannat år och vänder sig till unga musikstuderande, där den vinnande ensemblen får en landsomfattande turné i pris.

Duo Rydén och Rehák vann inte, men bara att bli uttagen som en av fem finalister vittnar om mycket hög musikalisk klass, förklarar Trollhättans Konsertförenings ordförande, Sten Bengtsson.

Vi satsar på unga musiker som är i början av sin karriär för att ge dem möjlighet till spelningar och vi har alltid sådana grupper i våra konsertprogram, säger han.

Vad betydde Ung och Lovande för Duo Rydén och Rehák?

Det betydde mycket att träffa alla konsertföreningarna och vi, som mest hade spelat i Stockholmstrakten, fick förfrågningar från olika delar av landet”, säger Johannes Rydén.

I Trollhättans konsthall bjöd duon på argentinsk tango av Astor Piazzolla, som anses vara Argentinas viktigaste kompositör och vars musikstil kallas Tango Nuevo. Publiken fick bland annat lyssna till Libertango, Ave Maria och Le Grand Tango, som innehåller ”allt” som genren står för. Men även Escualo, ett livligt stycke, som handlar om Piazzollas passion att fiska haj.

Det blev också klassisk musik med Clair de Lune av Claude Debussy och hetsiga Danse Macabre av Camille Saint-Saëns. Dessutom verk av de kanske mindre kända kompositörerna José Bragata och Gorka Hermosa.

Många höjde nog på ögonbrynen inför den ovanliga sättningen accordeon/cello: Kan man verkligen spela klassiska verk på dragspel? Och Johannes Rydén berättar att duon har arrangerat om en hel del musik.

Resultatet har blivit mer intimt – dramatiskt, vilt och lekfullt med medryckande rytmer, men också känsligt, smäktande och vemodsfullt. Och musikerna gav verkligen ”allt” till publikens stora förtjusning.

Text och bild. Lisbeth Bengtsson