Tre av operakörens sopraner är från Trollhättan: Ellen Larsson och Anna Johansson….

… och Karin Hammar

 

Högtidsstund med Göteborgsoperans kör och orkester

En musikalisk högtidsstund var det när Göteborgsoperan gästade Trollhättan på sitt årliga besök, den här gången med både kör och orkester, tillsammans drygt 50 personer. I kören fanns inte mindre än tre sångare från Trollhättan, alla i sopranstämman – Anna Johansson, Karin Hammar och Ellen Larsson.

Konserten framfördes i Pingstkyrkans stora, vackra sal, som var välbesatt. Och efteråt var publiken både rörd och tagen. Flera uttryckte hur underbart det är att höra levande musik och lyssna på verkligt skickliga musiker. Och musikerna själva tyckte det var trevligt att få komma upp ur orkesterdiket och visa upp sig på scenen.

Orkestern öppnade fint med Sinfonia i e-moll av den svenske 1700-talskompositören Johan Helmich Roman.

Konserten fortsatte sedan med Johann Sebastian Bachs Kommt, eilet, stimme Sait und Lieder ur kantaten Wer mich liebet, det vird mein med utmärkte tenoren Tyler Johnson som solist.

Som solist i Antonio Vivaldis kantat Cessate, omai cessate sjöng alten Sarah Pistorius uttrycksfullt och dramatiskt, med stor inlevelse, underbar röst och brett register.

Därefter kom Tyler Johnson tillbaka i Johann Sebastian Bachs krävande stycke Eile, Herz voll Freudichkeit ur kantaten Erfreute Zeit im neuen Bund.

Hela första delen spelades utan dirigent, i så kallad camerata-form. Konsertmästare var Dieter Schöning.

Efter pausen följde så Vivaldis älskade körverk Gloria, som innehåller allt från sorg och innerlig bön om barmhärtighet till jublande lovsång i fint samspel mellan kören och orkestern. Dirigent var Andreas Eriksson Hjort, som gav stycket energi och puls.

Solister här var sopranen Ellen Larsson, ensam i versen Domine Deus, rex coelestis och tillsammans med sopranen Leonie Maxwell Hayes i Laudamus te, benedicimus te.

Solist var också alten Anna-Sara Åberg.

Text och foto: Lisbeth Bengtsson