Monbijoukvartetten – Oscar Edin, Kristian Henez Chojecki, Marcus Bäckerud och Alexander Henez Chojecki – bjöd på en enastående fin konsert i Trollhättans konsthall.
Makalöst fin konsert med Monbijoukvartetten
Årets fösta konsert blev en fantastisk upplevelse tillsammans med stråkkvartetten Monbijou i Trollhättans konsthall.
Kvartetten består av Marcus Bäckerud och Alexander Henez Chojecki violin, Oscar Edin viola och Kristian Henez Chojecki cello.
De spelade med nästan magisk skicklighet, både innerligt och känsligt, uttrycksfullt och kraftfullt. Dessutom hade de fullständig närvaro och kontakt med varandra.
Monbijoukvartetten bildades på hösten 2022 och redan 2023 segrade de i Sveriges största kammarmusiktävling Ung och Lovande i Västerås konserthus. Därefter åkte de på vinnarturné som genomfördes av Kammarmusikförbundet, Västmanlandsmusiken och Musik i Syd, med stöd av Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Kulturrådet.
”Vi har varit i snart sagt hela Sverige på turnén”, förklarar de.
I september samma år, 2023, gick kvartetten till final i den prestigefyllda Szymanowski International Music Competition i Polen.
Namnet Monbijou betyder Min juvel, men var också namnet på den gata i Malmö där kvartetten bildades.
Hur kommer det sig att ni fyra började spela tillsammans och bildade en kvartett?
”Vi har känt varandra länge och har samma inställning. Man kände direkt att de här vill jag spela med”, säger Oscar Edin och de andra håller med.
Redan som 12-åringar började tre av dem i projektet Vägus, Västra Götalands ungdomssymfoniorkester, som drivs av Göteborgs Symfoniker.
I år ska de ge konserter, spela på festivaler och även på Tivolis stora konsertscen i Köpenhamn.
Konserten i Trollhättans konsthall inleddes med Mozarts stråkkvartett nr 14 i G dur, som kallas Vårkvartetten. Den är den första av totalt sex stråkkvartetter, som skrevs under två år och tillägnades Joseph Haydn.
Därefter följde verkligt annorlunda musik – Fem satser för stråkkvartett opus 5, som skrevs av Anton Webern 1909. Webern representerar den så kallade Andra Wienskolan, hade varit elev hos Arnold Schönberg och använde Schönbergs tolvtonsteknik i sina kompositioner tillsammans med olika tekniska uttryck.
Efter pausen var det bara att slappna av och njuta av Stråkkvartett nr 14 i Ciss moll, som Beethoven skrev 1826, fastän han hade blivit döv.
Text och bild: Lisbeth Bengtsson