Hög klass på årets Ung och Lovande

Vinsten är en turné genom Sverige

Årets kammarmusikbiennal Ung och Lovande höll mycket hög klass. Tävlade gjorde fem otroligt duktiga finalistgrupper, två duos, två trios och en kvartett. Dessa blev uttagna redan i höstas av en jury som fick lyssna på tävlingsbidragen, utan att känna till vilka ensembler som spelade.

Tävlingen hålls vartannat år i Västerås och pågick i år i två dagar, 25 – 26 april. Först ut var Trio Skandinavia, en nordisk ensemble som bildades på Edsbergs slott, gav sin första konsert 2013 och består av Kern Westerberg Danmark, violin, Amalie Stalheim Norge, cello, och Daniel Hormazábal Cortés Sverige, piano. De spelade musik av Beethoven och Rachmaninov och också av den mindre kände, nutida kompositören Wolfgang Rihm.

Därefter fick publiken lyssna på Duo Hästbacka Persson – Linn Persson, saxofoner, och Christopher Hästbacka, piano. De träffades på Musikhögskolan i Stockholm 2009 och började spela tillsammans redan första terminen. De arrangerar en hel del musik själva och bjöd på ett mycket intressant och för saxofonisten konditionsmässigt krävande program, bland annat med musik av den kvinnliga kompositören Fernande Decruck.

Duo Sandri/Gourman består av Sabina Sandri Olsson, cello, och Natalie Gourman, piano. De började spela tillsammans 2008, när båda hade avslutat sina studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. I Västerås framförde de skickligt ett mycket intressant program med bland annat georgisk musik – Five pieces on Folk Themes, som kompositören Sulkhan Tsintsadze skrev 1950.

Söndagen inleddes med ett bejublat framträdande av slagverksensemblen Gong – Johan Söderholm, Malin Sjökvist, Petter Hedbom och Frans Klingfors. De visade upp ett extraordinärt samspel och en underbar musikalitet. Framträdandet blev nästan till en spektakulär dans med fartfyllda, kreativa infall och influenser från både jazz och flamenco.

Sista gruppen var Trio Edqvist – Tove Edqvist, tvärflöjt, Hanna Edqvist, oboe, och Thomas Rudberg, piano. Ensemblen är helt nybildad och medlemmarna sökte till Ung och Lovande som en start för trion. Trio Edqvists konsert innehöll intressant musik som inte är så känd, bland annat framfördes verk av två kvinnliga tonsättare, Thea Musgrave och Madeleine Dring.

I samband med lunchen på söndagen presenterades vinnaren i årets kammarmusiktävling Ung och Lovande. Efter en stunds väntan anlände juryn och dess motivering löd:

Ett starkt musikaliskt hantverk i kombination med en lyhörd klangbehandling. En tät och lekfull kommunikation i ett utmanande och spännande konsertprogram”.

Vinnare blev alltså slagverksensemblen Gong som hyllades med blommor och diplom och nu får hjälp att lägga upp en Sverige-turné. På slutet kallades alla deltagande musiker upp på scenen och var och en fick en vacker blombukett.

Juryn i Västerås bestod av professor Stefan Bojsten, en av Sveriges mest etablerade pianister, Kammarmusikförbundets ordförande, Cathja Mörner, Ulrika Gunnarsson, Musik i Syd, Christofer Ekströmer, Västmanlandsmusiken, samt publikens röst, det vill säga tillresta ombud från ett 30-tal konsertföreningar i hela landet.

I det här sammanhanget är alla vinnare, förklarade Kammarmusikförbundets ordförande Cathja Mörner. Bara att bli uttagen till Ung och Lovande är en vinst och alla ensembler brukar få en hel del bokningar, inte bara vinnaren.

Text och foto: Lisbeth Bengtsson

Mer information finns på www.kammarmusikforbundet.se

Slagverksensemblen Gong gjorde ett bejublat framträdande och vann 2015 års upplaga av Ung och Lovande.

April 2015 Tomas plus Ung och Lovandeslagverksprylar 034

En äkta skånsk mjölkkanna duger utmärkt bra att spela på.

April 2015 Tomas plus Ung och Lovande prylar033

Kreativa gruppen Gong spelade på allt möjligt, bland annat en träfisk från Bali.

2015 Ung och lovande 2 tjejer

Pianisten Natalie Gourman och cellisten Sabina Sandri Olsson fick ta emot var sin blomsterkvast på scenen.

April 2015 Tomas plus Ung och Lovande1 tjej 015 (3)

Saxofonisten Linn Persson imponerade stort. I en timma spelade hon solo på olika saxofoner, vilket fick många i publiken att undra: ”Hur orkar hon?”

April 2015 Tomas plus Ung och Lovandetjej och kille 026 (1)

Linn Persson, saxofon, och Christopher Hästbacka, piano, fann varandra på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och redan första terminen började de spela ihop.