Kammarkören bjuder på

starkt julprogram med stråkar

Ingen jul utan Kammarkörens stämningsfulla julkonsert. Så är det många som tänker och nu är det snart dags!

I år bjuder kören på ett starkt och varierat program – traditionell julmusik men också hel del nyheter. Och för fösta gången samverkar man med en stråkkvartett.

Stråkkvartetten är Savart Quartet, som består av Vlad Campean och Bence Tóth, violin, Maria Jakobsson, viola, och Giacomo Torlontano, cello, (som i Trollhättan ersätts av Emma Karp). De kommer från olika delar av Europa och träffades på en mastersutbilning för orkestermusiker på Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Stråkkvartett

Kvartetten fick kontakt med oss genom att Maria Jakobsson var på vår julkonsert förra året. Efter konserten kom hon fram och frågade om vi inte kunde göra någonting tillsammans, berättar kammarkörens dirigent, Olle Zandén.

Tillsammans och var för sig kommer nu kören och kvartetten att framföra både gammal och ny musik.

På programmet står bland annat Dietrich Buxtehudes ”Das neugeborene Kinderlein”, en kantat för kör, stråkar och orgel.

Dessutom Edward Elgars underbara ”The snow” för damkör, två violiner och piano och mäktiga Hallelujakören ur Händels ”Messias”.

Men publiken får också njuta av kända och älskade julsånger, både muntra och allvarliga, samt engelska carols.

Ett starkt inslag som kontrast till det traditionella julmyset är Francis Poulencs ”Un Soir de Neige”, tre korta, dramatiska stycken, som varvas med starka texter av den franske poeten Paul Éluard och svenska Ebba Lindqvist.

Med tanke på flyktingsituationen vill Olle Zandén på detta sätt lyfta in medmänskligheten och ge den en central plats i konserten.

Julkonserten framförs 19 december i Trollhättans missionskyrka och liksom tidigare år blir det två föreställningar, klockan 15 och klockan 18.

Olle Zandén och Cecilia Hermansson dirigerar. Solist är Rune Gedell och Cecilia Hermansson spelar piano och orgel.

Félix Savart (1791-1841) var fysiker och är mest känd för Biot-Savarts lag inom elektromagnetism, som han upptäckte tillsammans med sin kollega Jean-Baptiste Biot. Hans huvudsakliga intresse var akustik och studier av vibrerande organ. Ett särskilt intresse i violin ledde honom att skapa en experimentell trapetsmodell. Han gav modellen sitt namn, Savart, och det är en måttenhet för musikaliska intervall som vi kallar kvarttoner.

Lisbeth Bengtsson