Trollhättan värd för

Kammarmusikförbundets årsmöte

Trollhättans konsertförening var i helgen värd för Kammarmusikförbundets årsmöte.

Förbundet samlar föreningar som arrangerar kammarmusik i Sverige. Mötet hölls i Företagens hus på Innovatum och deltog gjorde ett 40-tal delegater från hela landet.

Trollhättans kommunalråd Monica Hanson hälsade alla välkomna ”till vår vackra stad” och berättade på ett inspirerande sätt om Trollhättans 100-årsjubileum. Och Konsertföreningens ordförande, Sten Bengtsson, inbjöd alla till festligheterna 4 september, då den nuvarande slussleden också fyller 100 år, vilket kommer att firas spektakulärt med mycket musik. Ett specialkomponerat verk av Martin Q Larsson och Leif Jordansson ska framföras och största delen av Trollhättans musikliv medverkar.

117 föreningar är medlemmar i Kammarmusikförbundet, varav nio nya tillkom förra året.

En ny hemsida sjösätts i maj och medlemsavgiften blir oförändrat 700 kronor per förening.

Cathja Mörner omvaldes som ordförande och styrelsen har i övrigt följande utseende:

Ingmar Höglund, Göran Carlbäck, Åke Mattsson, Kerstin Nilsson, Christina Sejmo och Conny Årlind, som nyvaldes efter Bo Öhrman, som avgått.

Förra förbundsordföranden, Eva Granstedt, informerade om nya studieförbundet Kulturens tillsammans med Kulturens verksamhetsledare, Kenneth Lundmark.

Efter årsmötesförhandlingar och diverse övrig information intogs lunch på restaurang Nova.

På eftermiddagen hade Trollhättans konsertförening ordnat konsert i Hebeteatern, dit även allmänheten var välkommen.

Publiken fick njuta av den underbart skickliga och charmiga unga slagverksensemblen Gong – Johan Söderholm, Frans Klingfors, Malin Sjökvist och Petter Hedbom, som gjorde strålande succé och fick stående ovationer. Efteråt bjöds publiken upp på scenen för att titta närmare på instrumenten och de fyra i ensemblen fick svara på många frågor.

Text och bilder: Lisbeth Bengtsson

Sten o Monica

Trollhättans konsertförenings ordförande, Sten Bengtsson, i samspråk med Trollhättans kommunalråd, Monica Hanson.

Skrattande man med glasögon

Åke Mattsson från Falkenberg är ledamot i Kammarmusikförbundets styrelse.

Dam o herre med kaffekopp

Lena och Bosse Möller representerade Särö Musiksällskap, som arrangerar sina konserter i vackra Släps kyrka.

man med randig tröja och bok

Jan Johansson har skrivit en bok om Göteborgs Symfoniorkester, där han varit anställd i 38 år som kontrabasist.

Gong på hebe

Unga slagverksensemblen Gong gjorde succé vid sitt framträdande på Hebeteatern. Fr. v. Frans Klingfors, Johan Söderholm, Malin Sjökvist och Petter Hedbom.

Sten Peter o dam

Lena och Peter Olsson från Vänersborgs Musikförening, tar sig en titt på noterna och instrumenten tillsammans med Konsertföreningens ordförande, Sten Bengtsson, i mitten.

Slagverksredskap

En äkta skånsk mjölkkanna, bordtennisracket, kastanjetter och keltiska träskedar är bara några av alla de redskap som kreativa gruppen Gong använder som instrument.

Tjej i gong o man

Efter konserten bjöds publiken upp på scenen för att titta närmare på instrumenten. Här förklarar Malin Sjökvist för styrelseledamoten Åke Mattsson.

Ung man o dam

Kammarmusikförbundets ordförande Cathja Mörner i glatt samspråk med Gongs Petter Hedbom.