Hee-Won Park, Johan Stern och Ann Elkjär var mycket nöjda efter konserten. De tackade publiken och berömde den vackra lokalen.

Magiskt och trolskt i Trollhättans konsthall

Trio Elkjär, Park, Stern bjöd på en helt fantastisk upplevelse när de gav konsert i Trollhättans Konsthall.

Kvällen inleddes med imponerande fina framträdanden av elva N3-elever, som i olika grupper spelade tvärflöjt och blockflöjt tillsammans med sina lärare.

Den gästande trion består av Ann Elkjär, tvärflöjt, Hee-Won Park, piano, och Johan Stern, cello. Den har inte fått något riktigt namn ännu, trots att de tre musikerna har spelat tillsammans sedan 2013.  De framför med förkärlek modernare och nutida musik och inledde med fransyskan Mel Bonis verk Pièce för flöjt och piano. Mel Bonis hette egentligen Melanie, men kallade sig Mel för att man inte skulle förstå att hon var kvinna.

Därefter följde Heitor Villa-Lobos Ångvisslan, en lekfull och rolig duett för flöjt och piano. Villa-Lobos var intresserad av sitt lands folkmusik, berättade Ann Elkjär.  Han reste runt i Brasilien med tåg och stannade till i byarna för att lyssna på och teckna ner den lokala musiken.

Sedan var det dags för Felix Mendelssohns Trio i d moll, ett verk i fyra satser, som oftast brukar spelas med fiol i stället för tvärflöjt. Verket innehåller både dramatik, lekfullhet och innerligt lugn och här imponerade framför allt pianistens insatser stort.

Efter pausen hade man dragit ner gardinerna för fönstren och kopplat på ett blåaktigt trolskt ljus, främst för att följa instruktionerna till konsertens avslutande verk – Valens röst av George Crumb. Men först fick publiken vara med om något alldeles extra, då cellisten Johan Stern spelade duett med sig själv i Zoë Martiews Shift trip. Verket är otroligt intensivt, låter tidvis som en invasion av häxor och demoner och där det gäller att fullkomligt spela sig till döds. En otrolig prestation av Johan Stern!

Konsertens sista programpunkt – Valens röst, skrevs 1971 för flöjt, cello och piano med mikrofoner på alla tre instrumenten. Ann Elkjär skickade runt det handskrivna partituret och berättade om kompositörens instruktioner: Verket ska framföras i blått ljus och musikerna ska bära masker. Dessutom använde de sig av en hel del udda spelsätt. Ann Elkjär sjöng bitvis i flöjten och Hee-Won Park spelade inuti sitt instrument, på flygelns strängar. Spelandet kompletterades också av visslande.

Sammantaget blev detta en magisk upplevelse, nästan som en förhistorisk skapelseberättelse.

Både Shift trip och Valens röst framfördes med hjälp av avancerad teknik, som sköttes av Kosthallens Per Åke Qvick.

Lisbeth Bengtsson

Alva Frick spelar tvärflöjt tillsammans med sin lärare Hanna Brander.

Blockflöjtsensemblen Trollflöjterna tillsammans med sina lärare Louise Börjesson och Marie Lundmarker.