Konsertprogram söndag 14 april kl 16.00

pause

Francis Poulenc Sonata 14′

Ylva Fred Strange Song 5′

Måwe pianosolo – ej bestämt ännu

George Gershwin Three Preludes 5′

Paquito D´rivera Benny@100 5′

Extranummer:

Anders Hillborg Hyper Exit

Magnus tog både sin kandidat- och masterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. 2019 blev Magnus den första vinnaren någonsin av den nyinstiftade solisttävlingen Blåsmusikpriset och kommer under en tvåårsperiod framöver att uppträda som solist med samtliga av Sveriges professionella blåsorkestrar. För säsong 2019-2020 är Magnus en utav sex musiker över hela Europa att bli tilldelad ”Rising Star” utav European Concert Hall Organisation (ECHO). Priset innefattar en omfattande turné bland ett tjugotal av Europas konserthus bl.a. Concertgebouw i Amsterdam och Musikverein i Wien.

Henrik har fått sin huvudsakliga utbildning vid Sibeliusakademin i Helsingfors och Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och är idag ansedd som en av de främsta av Sveriges pianister. Med en karriär som redan tagit honom runt hela Europa, USA, Sydafrika och Mellanöstern har han blivit uppmärksammad som en mycket mångsidig och eftertraktad artist. Hans album ”The 50 Greatest Piano Pieces” har blivit ett av de mest spelade pianoalbumen på musiktjänsten Spotify.
En liten ”funfact” är att Magnus och Henrik har vid två tillfällen planerat konsert tillsammans i Washington men bägge gånger blev det inställt pga. krångel med arbetsvisum. Denna konsert blir därför den första som de gör tillsammans!