I Kulturbaren kunde besökarna titta på en utställning med affischer från nästan alla de 50 åren.

Konsertföreningens jubileumsfest blev en verklig succé

Trollhättans Konsertförening fyller 50 år eller nästan 100 år om man räknar Trollhättans Musiksällskap, som bildades 1923 och som Konsertföreningen sprungit ur.

Jubileumsfesten, som firades i Trollhättans Folkets Hus, blev en verklig succé med mycket folk och fantastisk musik av kvällens gäster: Göteborgsoperans kammarorkester.

Åsa Bendall försåg sig med ett glas bubbel.

Kvällen inleddes med mingel i Kulturbaren, där besökarna kunde titta på en utställning av affischer från nästan alla de 50 åren, samtidigt som de smuttade på varsitt glas bubbel och lyssnade på tre unga sångare från Svenska kyrkan, Trollhättans församling.

Under minglet i Kulturbaren underhöll sångarna Elsa Bernlo, Lisa Zetterlund och Emma Mitchell under ledning av Helena Cervin till pianoackompanjemang av Kimmo Tuomaala.

Riktigt roligt var det att Konsertföreningens ordförande, Sten Bengtsson, kunde välkomna två särskilt inbjudna gäster, nämligen Åsa Rudner, dotter till Kjell Rudner, som grundade Trollhättans Konsertförening 1971 och Birgitta Ljunggren, dotter till Fred Ljunggren, som startade Trollhättans orkesterförening, en sektion i Konsertföreningen.

Riktigt roligt var det att konsertföreningens ordförande, Sten Bengtsson, kunde välkomna de särskilt inbjudna gästerna Åsa Rudner och Birgitta Ljunggren, två framstående violinister, som en gång började i Trollhättans musikskola.

Både Åsa och Birgitta har varit framstående yrkesmusiker, som en gång började i Trollhättans musikskola och kunde berätta fina minnen från den tiden.

Festen fortsatte inne på Hebeteatern, där Göteborgsoperans kammarorkester, 28 personer, svarade för en fantastisk konsert. Nämligen tre symfonier av Wolfgang Amadeus Mozart och bröderna Joseph Haydn och Michael Haydn. Gemensamt för dessa verk är att de alla komponerades samma år, 1779.

Den entusiastiska publiken tackade med långa och varma applåder. Och orkestern fick, i stället för blommor, ta emot 28 flaskor äppelmust från Fristorps gård utanför Trollhättan. Gjorda på olika sorters äpplen och levererade i två vackra korgar.

Text och foton: Lisbeth Bengtsson

Lena och Peter Olsson kom från Vänersborgs Musikförening.

Nils-Fredrik Ahlcrona och Sölve Svernlöf var förväntansfulla när de bänkade sig I Hebeteaterns salong.

Marianne Rydal, Margareta Thorin, Inga Häggner och Karin Öberg hade väldigt trevligt tillsammans.

Gunnar och Anna-Karin Christiansson minglade och trivdes tillsammans med barnbarnet Erik.

Lara Mashrky och Sigrid Olin Vingren såg fram emot kvällens jubileumskonsert med Göteborgsoperans kammarorkester.

Elisabeth Rahmberg hade tagit med sin mamma Ingrid Rahmberg till jubileet.

Flera av gästerna hade med sig blommor till jubilaren, Trollhättans Konsertförening.