Succé för ”Don Pasquale” – nu åker kammaroperan på turné i Västra Götaland

GöteborgsOperans uppsättning av Donizettis operakomedi Don Pasquale har hyllats av press och publik. Nu går denna fartfyllda och fantasifulla föreställning på turné i Västra Götaland – Partille, Skövde, Trollhättan, Vara, Alingsås, Kungälv, Lerum, Mellerud, Nödinge, Kinna, Ulricehamn är de orter som får besök.

En sur, manschauvinistisk gubbe. Ett ungt kärlekspar. Ett kommande arv och en finurlig plan. Lägg till Donizettis ljuvliga musik och du har Don Pasquale – i ny, uppdaterad version.

Den 8 mars hade denna lekfulla kammaropera premiär på Lilla scenen på GöteborgsOperan och har gått för utsålda hus. Nu drar de fyra huvudrollsinnehavarna och de fyra musikerna ut på efterlängtad turné i Västra Götaland – med en uppsättning som är läckert nedkokad till turnéformat, med fiffigt flexibel scenografi.

Så här tyckte pressen efter premiären:

”Lättsam och lekfull” (GP)
”Det märks att de har roligt på scen. Och det smittar av sig på publiken.” (GP)
”De fyra solisterna gör alla goda sånginsatser” (GP)

”De scener i Västra Götalandsregionen som kan vänta besök av Göteborgsoperans uppsättning av Gaetano Donizettis komiska opera Don Pasquale är att gratulera.” (alba)

Regissören Annika Lindqvist utlovar ”en rejäl dos underhållning och starka känslor, en massa bra musik och sång och fabulösa skådespelare!”

I denna uppdaterade Don Pasquale har titelfiguren fastnat i 1980-talet medan Norina är en självständig kvinna av i dag. Annika Lindqvist har skruvat till karaktärerna, särskilt titelrollen Don Pasquale.
– I vår version blir Don Pasquale en ännu större manschauvinist, han blir ännu surare och gubbigare. Men jag har också velat visa på Don Pasquales stora hjärta, för livet är inte svartvitt, ingen är bara god eller ond, säger Annika Lindqvist, som har letat både i sig själv och bland sina närmaste inför uppsättningen:
– Alla har vi väl en sur gubbe inom oss, och det ska vi också ha. Vi kan inte gå genom livet som idel solsken. Men vi kan behöva skakas om ibland. Mitt porträtt av Don Pasquale är delvis baserat på min pappa. Han gav massor med kärlek men han hade en del gammaldags värderingar som vi bråkade om innan vi till slut hittade en väg som fungerade.

I rollerna: Solister är Markus Schwartz (Don Pasquale), Mattias Ermedahl (Malatesta), Anna Forsebo (Norina) och Viktor Johansson (Ernesto). Kapellmästare och arrangör är Per Larsson, för scenografi och kostymdesign står Axel Boberg RagnerstamJoakim Brink har gjort ljusdesignen.

Musiker: Sven FridolfssonMerje KäguPer LarssonViktor Turegård

Handlingen:

Don Pasquale är van att få sin vilja fram. För att säkra släktens fortlevnad utser han en fru åt brorsonen Ernesto. Men Ernesto vägrar. Han är redan kär i en annan kvinna, Norina. Don Pasquale gör Ernesto arvlös och bestämmer sig för att själv gifta sig. Som tur är dyker Malatesta, Don Pasquales terapeut och Ernestos vän, upp med en finurlig plan för att paret ska få varandra. Tillsammans med Norina ger han gubben en rejäl – och invecklad – läxa. Intrigen känns igen från otaliga pjäser och operor.