Kammarkörens vårkonsert lockade mycket folk till Trollhättans vackra missionskyrka.

 

Innerlighet och känsla på Kammarkörens vårkonsert

Vårkonsert med Trollhättans Kammarkör. Det är något alldeles speciellt. Så tycker många och vid årets vårkonsert var det nära nog fullsatt i Trollhättans vackra missionskyrka.

Imponerande är körens klang, absoluta tonsäkerhet och nyansering och i år förhöjdes konserten ytterligare av pianisten Bernt Wilhelmsson, som också spelade dragspel. Sopransolist var Lena Arlid Frennberg, Cecilia Hermansson och Olle Zandén dirigerade.

Utanför strilade ett vårregn med ganska kylig vind, men inne i kyrkan bjöds publiken på ett varierat program med underbar musik och både romantiska och allvarliga texter.

Publiken fick bland annat lyssna på Wilhelm Petersson Bergers trolska Våren kom en valborgsnatt, Alice Tegnérs älskade Ute blåser sommarvind och tre visor med poetiska texter av Elisabeth Hermodsson till följsamt och lyhört ackompanjemang på dragspel av Bernt Wilhelmsson.

Konserten innehöll två fina pianosolon, som Bernt Wilhelmsson framförde med mjuka händer och stor inlevelse och känsla. Det första var Edvard Griegs Till Våren. Det andra Wilhelm Stenhammars Fantasi i h-moll opus 11:3.

En höjdpunkt i konserten var två texter av William Shakespeare, som tonsatts av Sven-Eric Johansson ­– Fancy, en kärleksdikt ur pjäsen Köpmannen i Venedig och Under The Greenwood Tree ur Som ni behagar.

Från samma tid var Cherry Ripe, tonsatt av Nils Lindberg, som beskriver hur vackert en människas ansikte kan vara.

Ett allvarligt och mycket vackert inslag var Ludwig Normans tonsättning av Johan Olov Wallins text Jordens oro viker. Wallin var ärkebiskop och skald och är känd som en av Sveriges största psalmdiktare. Texten finns på hans gravsten på Norra Begravningsplatsen i Solna:

Jordens oro viker

För den frid som varar

Grafven allt förliker

Himlen allt förklarar

Mycket intressant var också Helgi R Ingvarssons Vårsol, ett isländskt körverk som Trollhättans Kammarkör fick i samband med Nordic Song Festival förra sommaren, då Island var tema.

Publiken visade sin uppskattning genom långa och varma applåder.

Som extranummer sjöng kören med rörande innerlig och längtan den vackra amerikanska folksången Oh Shenandoah.

Text och bilder: Lisbeth Bengtsson