Lyckad konsertresa

till Göteborgsoperan

Väldigt lyckad blev konsertresan till Göteborgsoperan och Fallet Makropulos, som anordnades av Trollhättans konsertförening och Vänersborgs musikförening.

Föreställningen och gemenskapen lockade förstås, men flera Trollhättebor åkte också med för att få se och höra sopranen Anna Johansson, som är uppvuxen i Velanda och som många har känt sedan hon var barn.

Anna Johansson är sedan 2013 anställd i Göteborgsoperans kör. Men hon har också fått roller – som blomsterflicka och Barbarina i Figaros bröllop och nu som Krista i Fallet Makropulos. Längre fram i vår kan man se henne som La Cugina i Madame Butterfly.

17 personer åkte med i bussen och förväntningarna var stora. Som hyllning till Anna Johansson hade konsertföreningen ordnat med blommor åt henne.

Fallet Makropulos är den tjeckiske kompositören Leos Janáceks näst sista opera. Faktiskt har alla hans större verk härmed framförts i Göteborg, men nu för första gången i Sverige på orginalspråket.

Nästa konsertresa äger rum lördag 2 april och går till Göteborgs konserthus, där vi får lyssna på Göteborgssymfonikerna under ledning av chefsdirigenten Kent Nagano, och solisterna Barbara Hannigan, sopran, och Claes Gunnarsson, cello. Sista anmälningsdag 19 februari till Karl-Everts Busstouring AB.

Januari 2016 Konsertresa 003 (1)

Anna-Greta Hedlund såg fram emot besöket på Göteborgsoperan, inte minst för att få se och höra Anna Johansson. ”Jag har känt henne sedan hon var barn. Jag hade henne i kyrkans barntimmar,” säger hon.

Januari 2016 Konsertresa 004

Birgitta Schmidt tar alla chanser att åka med på konsertresor till Göteborg, berättar hon. ”Om det är något okänt som framförs, så är det extra spännande.”

Januari 2016 Konsertresa 006

Ett glatt gäng redo att kliva på bussen till Göteborgsoperan: Louise Börjesson, Marie Lundmarker, Sten Bengtsson och Cecilia Lindqvist. Marie är dirigent för Hemvärnets musikkår/Trollhättans stadsmusikkår. De övriga ingår i konsertföreningens styrelse.

Januari 2016 Konsertresa 010

Gerd och Göran Bylund från Gärdhem har också känt Anna Johansson sedan hon var barn och gladde sig åt att nu få se henne på Göteborgsoperans scen.

Januari 2016 Konsertresa 020 (1)

Gun Skärberg och Anna-Brita Holmgren, båda från Vänersborg, var förväntansfulla inför föreställningen.

Text och foton: Lisbeth Bengtsson